Twitter

الساعة التوقيتية

You currently appear offline to Wesam Salah. Wesam Salah: Call ended: 15 min, 33 sec. (11:39 PM) Yahoo! wants your call experience to be top notch. Tell us about any issues you had with this call.

شريط الأحاديث

.....أكثرمن قول لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم,فإنها كنزمن كنوز الجنة..حديثصحيح......,ما أسفل الكعبين من الإزار فهو في النار..رواه البخاري والنسائي..,يارسول الله أنهلك وفينا الصالحون؟؟..قال نعم ,إذا كثر الخبث (متفق عليه)..,الوالدأوسط أبواب الجنة..فإن شئت فأضع هذا الباب أو احفظه...,لا يدخل الجنة قاطع ..أيقاطع رحم..(متفق عليه)...,الحياء شعبةمن الايمان ..حديث صحيح..آية الإيمان حبالأنصار..وأية النفاق بغض الأنصار..(رواه البخاري)..من أشار إلي أخيه بحديدة فإنالملائكة تلعنه حتي ينتهي (رواه مسلم)...,سباب المسلم فسوق وقتاله كفر ..(متفقعليه)...,بحسب امرئٍ من الشر أن يحقر أخاه المسلم..(رواه البخاري ومسلم وأصحابالسنن)..ما تواضع أحد لله إلا رفعه ,وما زاد الله عبدا بعفوٍ إلا عزاً...,وتجد شرالناس ذا الوجهين..,الذي يأتي هؤلاء بوجه..وهؤلاء بوجه..(رواه البخاري ومسلمومالك)...,ذمة المسلمين واحدة ,يسعي بها إدناهم.فمن أخفر مسلما فعليه لعنة اللهوالملائكة والناس أجمعين.لا يقبل الله منه يوم القيامة عدلاً ولا صرفاً..(رواه مسلموغيره)...لو أنكم تتوكلون علي الله حق التوكل...لرزقكم كما يرزق الطير..تغدو خماصاًوتروح بطاناً..(رواه أحمد وصححه الألباني)....,إن الله تعالي يبسط يده بالليل ليتوبمسئ النهار..,ويبسط يده بالنهار ليتوب مسئ الليل..حتي تطلع الشمس من مغربها...(رواه مسلم)...يقول الله-عزوجل- أخرجوا من النار من ذكرني يوماً أو خافني فيمقام..رواه البيهقي والترمذي..وقال حديث حسن.....اتقوا الله..وصلوا خمسكم,وصومواشهركم,وأدوا زكاة أموالكم,وأطيعوا أمراءكم..تدخلوا جنة ربكم..رواه الترمذي..وقالحديث حسن صحيح....,« . . . وهل يكب الناس على وجوههم أو على مناخرهم إلا حصائدألسنتهم » [رواه الترمذي]....,« إن العبد ليتكلم بالكلمة ما يتبين فيها، يزل بهاإلى النار أبعد مما بين المشرق والمغرب » [متفق عليه]....,«اللهم إني أسألك فعلالخيرات وترك المنكرات وحب المساكين،وإذا أردت في الناس فتنة فاقبضني إليك غيرمفتون» أخرجه مالك والترمذي..,«ما من مسلم يصيبه أذى, من مرض فما سواه إلا حط اللهبه سيئاته كما تحط الشجرة ورقها» أخرجه البخاري ومسلم..,«لا يموتن أحدكم إلا وهويحسن الظن بالله» أخرجه البخاري ومسلم...,«أعذر الله إلى امرئ أخر أجله حتى بلغستين سنة» أخرجه البخاري. أي لم يبق عذر لمن بلغ الستين من العمر...,«لا تقومالساعة حتى تخرج نار من أرض الحجاز تضيء أعناق الإبل ببصرى» أخرجه البخاريومسلم...,«يقبض الله الأرض يوم القيامة, ويطوي السماء بيمينه, ثم يقول: أنا الملكأين ملوك الأرض» أخرجه البخاري ومسلم...,«ما من صباح إلا وملكان يقولان: يا طالبالخير أقبل, ويا طالب الشر أقصر, وملكان موكلان يقولان: اللهم أعط منفقاً خلفاً,وأعط ممسكاً تلفاً» أخرجه البخاري مختصراً وأحمد..,إذا أراد الله بقوم عذاباً أصابالعذاب من كان فيهم, ثم بعثوا على نياتهم» أخرجه البخاري ومسلم..,« أول ما يقضى بينالناس يوم القيامة في الدماء» أخرجه البخاري ومسلم والنسائي والترمذي..,مثل الصلواتالخمس كمثل نهر جار غمر على باب أحدكم يغتسل منه كل يوم خمس مرات> رَوَاهُمُسلِمٌ...,يتعاقبون فيكم ملائكة بالليل وملائكة بالنهار، ويجتمعون في صلاة الصبحوصلاة العصر، ثم يعرج الذين باتوا فيكم فيسألهم وهو أعلم بهم: كيف تركتم عبادي؟فيقولون: تركناهم وهم يصلون وأتيناهم وهم يصلون> مُتَّفَقٌ عَلَيهِ...,من غداإلى...,بشروا المشائين في الظلم إلى المساجد بالنور التام يوم القيامة> رَوَاهُأبُو دَاوُدَ وَالتِّرمِذِيُّ...,من شهد العشاء في جماعة كان له قيام نصف ليلة، ومنصلى العشاء والفجر في جماعة كان له كقيام ليلة> قال الترمذي حديث حسنصحيح....,إن بين الرجل وبين الشرك والكفر ترك الصلاة> رَوَاهُ مُسلِمٌ...,إن أولما يحاسب به العبد يوم القيامة من عمله صلاته، فإن صلحت فقد أفلح وأنجح، وإن فسدتفقد خاب وخسر، فإن انتقص من فريضته شيئاً قال الرب عز وجل: انظروا هل لعبدي من تطوعفيكمل بها ما انتقص من الفريضة؟ ثم تكون سائر أعماله على هذا> رَوَاهُالتِّرمِذِيُّ وَقَالَ حَدِيثٌ حَسَنٌ...,خير صفوف الرجال أولها وشرها آخرها. وخيرصفوف النساء آخرها وشرها أولها> رَوَاهُ مُسلِمٌ...,أقيموا الصفوف، وحاذوا بينالمناكب، وسدوا الخلل، ولينوا بأيدي إخوانكم، ولا تذروا فرجات للشيطان، ومن وصلصفاً وصله اللَّه، ومن قطع صفاً قطعه اللَّه> رَوَاهُ أبُو دَاوُدَ بإسنادصحيح....,عن عائشة رَضِيَ اللَّهُ عَنها أن النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمكان لا يدع أربعاً قبل الظهر، وركعتين قبل الغداة. رَوَاهُ البُخَارِيُّ...,عن ابنعمر رَضِيَ اللَّهُ عَنهُما أنهما سمعا رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِوَسَلَّم يقول على أعواد منبره: <لينتهين الجمعات عن قلوبهم أقوام على الغافلين ليختمناللَّه أو ودعهم ليكونن من ثم> رَوَاهُ مُسلِمٌ...,إذا دخل أهل الجنةالجنة يقول اللَّه تبارك وتعالى: تريدون شيئاً أزيدكم؟ فيقولون: ألم تبيض وجوهنا؟ألم تدخلنا الجنة، وتنجنا من النار؟ فيكشف الحجاب، فما أعطوا شيئاً أحب إليهم منالنظر إلى ربهم> رَوَاهُ مُسْلِمٌ...,إن في الجنة شجرة يسير الراكب الجوادالمضمَّر السريع مائة سنة ما يقطعها> مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ...,قال اللَّه تعالى:يا ابن آدم إنك ما دعوتني ورجوتني غفرت لك على ما كان منك ولا أبالي، يا ابن آدم لوبلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك ولا أبالي، يا ابن آدم إنك لو أتيتنيبقراب الأرض خطايا ثم لقيتني لا تشرك بي شيئاً لأتيتك بقرابها مغفرة> رَوَاهُالْتِّرْمِذِيُّ وَقَالَ حَدِيْثٌ حَسَنٌ...,لا تخصوا ليلة الجمعة بقيام من بينالليالي، ولا تخصوا يوم الجمعة بصيام من بين الأيام إلا أن يكون في صوم يصومهأحدكم> رَوَاهُ مُسْلِمٌ.....,لا صلاة بحضرة طعام، ولا هو يدافعه الأخبثان>رَوَاهُ مُسْلِمٌ....,: <إذا إلى فأبت الملائكة فراشه فبات امرأته دعا عليهالعنتها غضبان الرجل حتى تصبح> مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ....,لا تباشر المرأة المرأةفتصفها لزوجها كأنه ينظر إليها> مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ.....,لا تسموا العنب الكرم؛فإن الكرم المسلم> مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ، وهذا لفظ مسلم....,(من أحدث في أمرناهـذا مـا لـيـس مـنه فهـو رد ). متفق عليه...,عن أبـي رقــيـة تمـيم بن أوس الـداريرضي الله عنه ، أن النبي صلى الله عـليه وسـلم قـال :( الـديـن النصيحة )....,مانهيتكم عنه فاجتنبوه ، وما أمرتكم به فأتوا منه ما استطعتم ، فإنما أهلك الذين منقبلكم كثرة مسائلهم واختلافهم على انبيائهم ). رواه البخاريومسلم....,( دع ما يـريـبـك إلى ما لا يـريـبـك ).رواه النسائي والترمذي وقال حديثحسن صحيح...,( من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعـنيه ) .حديث حسن ، رواه الترمذيوابن ماجه....,( لا يحل دم امرىء مسلم [ يشهد أن لا إله إلا الله ، وأني رسول الله] إلا بـإحـدي ثـلاث : الـثـيـب الــزاني ، والـنـفـس بـالنفس ، والـتـارك لـديـنـه الـمـفـارق للـجـمـاعـة ).متفق عليه..,( اتـق الله حيثما كنت ، وأتبع السيئةالحسنة تمحها ، وخالق الناس بخـلـق حـسـن ).رواه الترمذي وقال : حديث حسن ، وفي بعضالنسخ : حسن صحيح ..,عـن أبي العـباس عـبد الله بن عـباس رضي الله عـنهما ، قــال :كـنت خـلـف النبي صلي الله عـليه وسلم يـوما ، فـقـال : ( يـا غـلام ! إني اعـلمككــلمات : احـفـظ الله يـحـفـظـك ، احـفـظ الله تجده تجاهـك ، إذا سـألت فـاسألالله ، وإذا اسـتعـنت فـاسـتـعـن بالله ، واعـلم أن الأمـة لـو اجـتمـعـت عـلى أنيـنـفـعـوك بشيء لم يـنـفـعـوك إلا بشيء قـد كـتـبـه الله لك ، وإن اجتمعـوا عـلىأن يـضـروك بشيء لـم يـضـروك إلا بشيء قـد كـتـبـه الله عـلـيـك ؛ رفـعـت الأقــلام، وجـفـت الـصـحـف ).رواه الترمذي [وقال : حديث حسن صحيح إن مما أدرك الناس من كلامالنبوة الأولى : إذا لم تستح فاصنع ما شئت ).رواه البخاري ...,( الطهور شطر الإيمان، والحمد لله تملأ الميزان ، وسبحان الله والحمد لله تملأن – أو : تملأ – ما بينالسماء والأرض ، والصلاة نور ، والصدقة برهان ، والصبر ضياء ، والقرآن حجة لك أوعليك ؛ كل الناس يغدو ، فبائع نفسه فمعتقها ، أو موبقها ..رواه مسلم ...,كل سلامىمن الناس عليه صدقة كل يوم تطلع فيه الشمس تعدل بين اثنين صدقة ، وتعين الرجل فىدابته فتحمله عليها أو ترفع له عليها متاعة صدقة ، والكلمة الطيبة صدقة ، وبكل خطوةتمشيها إلي الصلاة صدقة ، وتميط الأذي عن الطريق صدقة ).رواه البخاري ومسلم...,: (من رأى منكم منكرًا فلغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ،وذلك أضعـف الإيمان ).رواه مسلم ...,( لا تحاسدوا ، ولا تناجشوا ، ولا تباغضوا ،ولا تدابروا ، ولا يبع بعضكم على بيع بعض ، وكونوا عباد الله إخوانا ، المسلم خوالمسلم ، لا يظلمه ولا يخذله ، ولا يكذبه ، ولا يحقره ، التقوى ها هنا ) ويشير صلىالله عليه وسلم إلى صدره ثلاث مرات – ( بحسب امرىء أن يحقر أخاه المسلم ، كل المسلمعلى المسلم حرام : دمه وماله وعرضه ).رواه مسلم ...,( إن الله تعالى كتب الحسناتوالسيئات ، ثم بين ذلك ، فمن هم بحسنة فلم يعملها كتبها الله عنده حسنة كاملة ، وإنهم بها فعملها كتبها الله تعالى عنده عشر حسنات إلى سبعمائة ضعف إلى أضعاف كثيرة ،وإن هم بسيئة فلم يعملها كتبها الله عنده حسنة كاملة ، وإن هم بها فعملها كتبهاالله عنده سيئة واحدة ).رواه البخاري ومسلم...,( كن في الدنيا كـأنـك غـريـبأو عـابـر سبـيـل ).وكـان ابـن عـمـر رضي الله عـنهـما يقول : إذا أمسيت فلاتـنـتـظـر الصباح ، وإذا أصبحت فلا تـنـتـظـر المساء ، وخذ من صحـتـك لـمـرضـك ،ومن حـياتـك لـمـوتـك ...رواه البخاري ...,( لا يؤمن أحدكم حتي يكون هواه تبعا لماجئت به ..حديث حسن صحيح ...,..سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت..أستغفرك وأتوب إليك

تحذير للزائرين

إذا كنـــــــــــــــــــــت إنســــــــــا نا



تكــــــــــــره الشـــــعر والشــعراء



ولاتحــــــب الصــــــريح وتحـــــب



الكــذابين والمنــافقين والأفــاقين



فأرجـــــــــــــــــوك يــــــــــــــاخى



سيــــــــبنا فى حالـــــــــــــــــــــنا



وإن كـــــــــــــنت غــــــــــير ذلك



فأهـــــلا وسهــــلا بــــك معنــــا



أرشيف المدونة الإلكترونية

24 نوفمبر، 2010

الظلم فاق الوصف

video







الشهيد أحمد شعبان(شهيد شرطة سيدى جابر)













                    الظلم فاق الوصف                      
************************************************

                       ياأفروديت  موش  إنتى  وحدك  بالصف

                      الظلم    فى     بلدى     فاق      الوصف

                       خالد    سعيد   سفكوا    دمه    مجرمين

                       من    شرطة     دولة   القهر    والعنف

                       مكفهومش  بتعذيبه يروح شهيدالظالمين
  
                       فراحوا    يقتلوا    أحمد   شعبان   العف 

                       والله  مايوقفهم  سوى  إنفجارالمظلومين

                       بوجه     عدو    فاق     حدود    القرف

                                 ياأفروديت   موش  إنتى وحدك بالصف 

                    ************************************

                       العذاب     بقت   لعبتهم   لكل   الآدميين

                       وصارت أساليب   حيوانية    بكل  أسف

                       ومين  راح  يرجع    حقوقهم   الشهيدين

                        سوى   كرامتنا    نرجعها  بقعدة عرف

                        مابقاش   قانون  يحمينا  ولاحتى   دين

                         حاكم   فقد   الأذن    والعين    والأنف

                        وربك  كريم  سبحانه  أحكم  الحاكمين

                        مايرضاه الظلم  لو حتى واحد من ألف

                         ياأفروديت موش إنتى وحدك بالصف

                    ****************************************

                               ياحسنى    كفاية     نوم     وقف     المعتوهين

                     دى  سيئاتك    ملت  أوراق    كتابك   والملف
                     
                      ياحبيب     العادلى   البلطجة    ملتها   العين  
                     
                      متفكرش التعذيب حايرعبنا أويصيبنابالخوف
                      
                       بالعكس    حيزيد  إنفجار  وإندفاع  البراكين

                       لكل    مفترى    وغواة    الدوران    واللف

                       ونهاية    كل     ظالم     بمشيئته     حاتحين

                       وبإذن    الله    حايموت    عساكر   السخف

                       ياأفروديت   موش    إنتى   وحدك  بالصف

                      *************************************

                        ياعسكر مبارك والعادلى  إنتوا مخدوعين

                        خلوكم   تعذبوا   خوكم    وتقتلوه   بالكف

                         مسيركم  بيوم  تعودوا  لرشدكم  ياتايهين

                          لطاعة  مفترى  ظالم  ممنوع  مالصرف

                          إعلم     ياأخى     إنك   مصرى     أمين

                          وإزاى    تسفك   دمك     بجرة     حرف

                          داأخوك    خالد    وأحمد    هما   الميتين

                          دى    حكومة    عايزاك   تطبلها عالدف

                           ياأفروديت   موش   إنتى وحدك بالصف

                     ****************************************

                           ويوم  مايغرقوا  يجروا  على السويسريين

                           ومعاهم   خيرات  بلدنا  وبالحمل   ماخف

                           داغير  اللى   نهبوه  من  قوت المصريين

                           ورايحين  جايين   بسرقة  وسلب   وسف

                           وحوالينهم شلة حرامية وأونطجية ومنافقين

                           طالعين  نازلين  يسقفولهم  وشغالين عزف

                           ودول   اللى   عايزين    حرق     المهلبين

                           وفيهم     كل    شحط      ونطع      وبأف

                            ياأفروديت   موش  إنتى   وحدك   بالصف

                     ******************************************
                      
                           وكأننا   رجعنا    ياولاد    لعصر الفراعين
                     
                          ولهليوبوليس ورمسيس وعين شمس  ومنف
                    
                          والبيت اللى حكامه   على الشعب   متعاليين
                     
                            حيطانه  بلاأساس  بيت   مالوش    سقف
                    
                           ولا جبل   عالى   فوقيه    إحنا    ساكنين
                    
                            موش    بوسطيه    لكن    بحرف الجرف
                    
                            وكأننا   بسيارة   سايقينا   وبينا    مندفعين
                    
                            وعجلاتها  كاوتش   منفوخ   منغير   بلف
                     
                            ياأفروديت    موش  إنتى  وحدك   بالصف

                   *******************************************

                            وعندهم   دم    يرشحوا   نفسهم   للمنتخبين

                            وعيزينا  نتخبهم  عشان يسرقونا  ياخى أف

                            ولونسينا  إحنا   اللى     بيعملوه    الخاينين

                            وفكرنا   نساندهم   تانى حايركنونا عالرف

                            موش     بس    كده     حانفضل   متأزمين

                            وبمشاكل كتيرة  حيحملونا لأن نبعهم  جف

                            دول   لابيمثلونا   ولا همه  بعذابنا  حاسين

                           لارحمة  بقلوبهم   ولاعندهم  حب ولاعطف

                            ياأفروديت  موش   إنتى   وحدك   بالصف 
*******************************************************  
          





  




الشهيد/ خالد سعيد لحق به الشهيد / أحمد شعبان     

    أشرف السيد محمد عم الشهيد أحمد شعبان

*********************************************************

تأليف/ الشاعر المهندس/ فاروق بن النيل




هناك 33 تعليقًا:

افروديت يقول...

أولآ/ بشكرك بجدوبحيك لأستجابتك بقصيدة زي دي قلت من قلبك لأنك شاعر بالفطرة وقلت من كبتك لأنك شاعر بالظلم ...

احنابقينا في زمن العبيد زمن المسخ

زمن فيه الحقوق مش بترجع زمن فيه كله بيطمع زمن الحقد زمن الكره زمن التطبيع زمن القتل زمن الأغتصاب والتكفير زمن التحرش زمن السلبيه

زمن بيموتوافيه القتيل ويوقفوا عليه وده مات من ايه

مش عارفه ايه علاقة كلامي بالحدث ولابقصيدتك بس خليني اقولك ان ده كان جوايا هي اللي ساعدت علي خروجه

شحنة من التمرد والغيظ ..بجد زهقنا خلالالالالالالالالاص

تحياتي ليك ولرقة قلبك وبراعة قلمك يا عميد الشعر يافاروق باشا

مدونه ما كفايه بقى يقول...

دعنى ارفع القبعه لاحساسك بغيرك ولاسلوبك المهرف المتميز

حسبنا الله ونعم الوكيل

جايلهم يوم مفيش حد مش هياخد جزاءه

فصبرا أخى إن الله مع الصابرين

محمود(باحث عن حب) يقول...

عمو فاروق

يارب
يبارك
فيكى
كفايه
الم
وتعب
وانين
قلبنا
ينبض
دماء
وقبنا
الجرح
اصبح كله صديد
ومفيش
حد
يرعاه
حسبنا الله ونعم الوكيل

وداد يقول...

للأسف يا خالو

هي دي بلدنا

الظلم ملى حياتنا

والحق ضاع بين ايدينا

ومش هيجيب الحق غير شبابنا

Dr/ walaa salah يقول...

وده للاسف مش هيبقى اخر شهيد يا خالو

كلماتك صعبه اوي يا خالو

بس الظاهر مش هيفضل عندنا غير الكلام وبس


مشكور يا خالو

Tears يقول...

استاذ فاروق

المواطن فى بلدنا اصبح مالوش ديه و انا صرت مؤمنه جدا بمقولة ما اؤخذ بالقوة لا يسترد الا بالقوة و لو فكرت ح تلاقى ان احنا لم نختار اى شىء و كله اتفرض علينا بالقوة و الكلام بتاع التداول السلمى و التغيير عن طريق صندوق الانتخاباب ده ضحك على الناس لان اصلا مافيش انتخابات و دى تمثيلية

يؤسفنى اقول اننا فى بلد التمانين مليون محتاجين بس شوية رجالة بجد...قول بس مائة رجل منظمين و بيحبوا البلد و عندهم دم و سلاح!

Tears يقول...

الى متى سيظل هذا الشعب صابر وجبان و ذليل و متفرغ للخناق مع بعضه زى ما هو طول عمره و سايب حالته تسوء اكتر و اكتر على مر العصور؟

اللى فاهم انه بسلبيته و سكوته بيحمى نفسه و اولاده يبقى يستاهل الذل و ما جمع الا اما وفق و كل شعب يستحق حاكمة و بكرة الدور على أخوك و ابنك و أبوك و أمك و أختك و أنت يا شعب بلا ثمن

طول ما احنا بنتلم بالملايين فى الكورة و التفاهة لكن مش بنصلح البلد لا ح يبقى فيه حق لحي و لا ميت و لا ح يبقى لينا عين نكلم اصلا عن حقوق بره لأننا بلا آدميه جوه

فاروق بن النيل يقول...

أفروديت العزيزة الغالية......
أعترف أولا أنك لكى الفضل فى هذه القصيدة وليس إعترافى هذا بضغط من الحكومة من حسنى مبارك
أو من التعذيب من شرطة حبيب العادلى
أو حتى من تفاهات الحزب الوطنى العفن
أو من محاولات منن يكرهون إستقرارناأن يوقع العداوة بين نسيجى الأمة
ولذا لم تطاوعنى نفسى أن أكتب قصيدتى بعد أن قرأت قصيدتك عن الشعيد أحمد شعبان وذكرتينى بقصيدتى عن خالد سعيد وكعادتى غيرتى على أهل بلدى وأبناءنا من الشباب أن أسطر بكلماتى وشعرى ما يجيش به صدرى وألا أنسى نصف بيتا من القصيدة يتكرر فيه ( أفروديت) ليتنى أعرف إسسمك الحقيقى كى أشكرك لكن خليه بعيد عن أعينهم وشكرا جزيلا لكى صديقتى العزيزة

فاروق بن النيل يقول...

مدونة ماكفاية بقى......
فعلا كفاية بقى ياصديقى أحسن عنوان إخترته لمدونتك بييجى على الجرح وعلى أحوالنا
أشكرا شكرا جزيلا صديقى والله لم تعجبنى كلمات القصيدة وكنت متسرعا فى كتابتها المهم الإحساس يوصل ليكم وبس ياريت اللى ماعندهمش دم يحسوا شوية باللى بيحصل لشبابنا

فاروق بن النيل يقول...

محمود( باحث عن الحب .....)
فعلا صديقى لانقول إلا:
" حســـبنا اللـه ونعـــم الوكيـــل"

فاروق بن النيل يقول...

وداد حبيبتى ........
ربنا ينتقم منهم المجرمين دول .
خالو/ فاروق

فاروق بن النيل يقول...

Dr/walaa salah
إنتى بتقولى كلماتى صعبة ياريت تأثر فيهم اللى ماعندهمش دم ولاخشا ولاكرامة
داأنا زعلان إنى ماكتبتش اللى جوايا بالضبط وحاسس إنى عايز أغيرها بس موش عارف شكرا حبيبتى دكتورة ولاء...
خالو/ فاروق

فاروق بن النيل يقول...

Tears العزيزة الغالية .......
والله كنت أتمنى أن تكونى تانى تعليق بعد أفروديت موش عشان المعزة أكتر لكن عشان موضوعها وقد وعدتها بالعليق وإنتظرت حتى يذهب البرد والإنفلونزا عنها ثم قلت أبدا بتييرز وفعلا علمت على ذلك ففوجئت بعد النشر والله أنكى الأخيرة لاأدرى لماذا عموما رأيك يهمنى جدا جدا أستاذه .......
"وكل تأخيرة وفيها خيره"
أولا " إن الله لايغير مابقوم حتى يغيروا مابأنفسهم" صدق الله العظيم وقد أعجبنى كلامك وهو نفس كلامهم بالخطب كل من حكم مصر" ماأخذ بالقوة لايسترد إلا بالقوة"
وقد أخذ منا كل شيئ كما تقولين بالقوة ويجب أن نسترده بالقوة إن شاء الله تعالى

فاروق بن النيل يقول...

Tears العزيزة الغالية........
الأستاذه الفاضلة والله إن كلامك صحيح والدور كل يوم على واحد منا كما تقول القصة" أكلت عندما أكل الثور الأبيض" نيجى فى الهايفة وندأر كما يقول المثل " كورة" إنتخابات فاشلة مزيفة بها بلطجية مأجرينهم بيشربوا بنجو عشان يحموا أصحاب الإنتخابات والسلطة ربنا ياخدهم
شكرا لكى صديقتى على تأييدك دائما ورأيك الصائب

Tears يقول...

استاذ فاروق

القضية مش الاول و لا الاخير و لا التوقيت فالعبرة بالكيف و ليس بالوقت

عندما اشاهد موضوع اتى للتعليق و لكن نظرا لظروف عملى و لان المحاضرات بتستمر اكتر من ساعتين و غالبا لدية طلبة فى وقت الراحة فلا استطيع دائما الدخول للنت على راحتى

دمت بخير

جايدا العزيزي يقول...

اولا اشكرك على كلاماتك

لانها واقع صرنا نعيشه برغم جراحه والامه

ثانيا مش بس الضلم اخى فاروق اللى فاق الوصف

ده الفساد والقهر والفقر والمرض

الى اخره

ربنا يرحمنا

اشكرك ايها الشاعر المبدع

وسعيده لانى هنا

تحياتى

فاروق بن النيل يقول...

Tearsالعزيزة الغالية ..........
فعلا العبرة بالكيف لاالكم ربنا معاكى بتلاقى الوقت دا كله فين ياأستاذه أنتى فعلا إنسانة لها مبادئ لاتتخلى عنها أبدا شكرا لكى عزيزتى وكان الله فى عونك المهم الطلبة يكونوا فاهمين صح واقعنا.

فاروق بن النيل يقول...

جايدا العزيزة الغالية ....
شكرا على تواجدك وتأييدك دائما وكلامك الطيب وشرفتينى

محمد الجرايحى يقول...

دولة الظلم ساعة ...
ولابد لكل ليل مهما طال من بزوغ شمس النهار....

كلماتك مؤثرة لأنها صادقة
جزاك الله خير الجزاء

فاروق بن النيل يقول...

محمد الجرايحى.............
فعلا على رأى الشاعر :
ضاقت فلماإستحكمت حلقاتها
فرجت وكنت أظنها لاتفرج
شكرا جزيلا ياأخ محمد

sal يقول...

معاك حق استاذ فاروق


الظلم فاق الوصف


يبدو ان رؤية الصديقة تييرز هى الصح


تحياتى وتقديرى

كلمات من نور يقول...

أبكيتني يا عمو فاروق

بقينا ماشيين من سيء لأسوأ

إنا لله و إنا إليه راجعون

Ms Venus يقول...

الشعب المصرررى كله بمسيحيه ومسلميه ضحايا للظلم يا استاذ فارروق

فاروق بن النيل يقول...

Sal
الله هو الخق ولايعلوا شيئ على الحق
"إن تنصرواالله ينصركم ويثبت أقدامكم "
"إن الله لايغيرمابقوم حتى يغيروا مابأنفسهم" صدق الله العظيم
شكرا لك صديقى

فاروق بن النيل يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
فاروق بن النيل يقول...

كلمات من نور............
لقدبكت قلوبناقبل دموعنا والله "يانور"
حسبنا الله ونعم الوكيل.............
ولاحول ولاقوة إلا بالله العلى العظيم...
وإنا لله وإنا إليه راجعون"...........
شكرا لكى "نور"

فاروق بن النيل يقول...

Ms Venus
عندك حق والله مابيفرقوش دلوقتى بيننا
حتى الواحد حاسس إنهم غرباء عننا والله يافينوس بأشعر إن دول موش مصريين بل محتلين أجانب لأنهم مابيفكروش إلا فى مصلحتهم فقط وبيعذبوا اللى ضدهم ويقتلوه هل هناك دليل أكتر من هذا على صحة كلامى شرفتينى وشكرا جزيلا لكى

ندى الياسمين يقول...

استاذنا شرفنا بالزياره فى موضوع عندي عايزاك تقراه

فاروق بن النيل يقول...

ندى الياسمين............
أنا تشرفت خلاص بزيارتك وبدون تعليق وجرى على مدونتك الآن

أبو حسام الدين يقول...

السلام عليكم

وكما عهدناك دائما شاعر يناصر قضايا مهمة.
لا أزيد أن أقول حسبنا الله ونعم الوكيل.

فاروق بن النيل يقول...

أبو حسام الدين .........
المشكلة مابقتش قضية دا بقت حكاية شعب
مفروض عليه ظلم وإحتلال يجب أن ينتهى والمفروض همه فى معمة الإنتخابات -اللى هيه بدأت اليوم فعلا وحملتهم مستمرة منذ شهر- يتجملوا عشانها لكن هى دى آخر مافى جعبتهم ربنا وحده المنتقم منهم إن شاء الله تعالى.
شكرا جزيلا لك صديقى وشرفتنى

فشكووول يقول...

ازيك يا عم فاروق
الموضوع زاد عن حده
بس يا خساره مش راضى ينقلب لضده
ياترى احنا اللى نستاهل كل هذا الظلم
ولا هما اللى جبارين وغدارين
واللى حصل النهارده
فى كل دوائر الانتخابات فى مصر
مش ممكن دول ناس يكونوا مواطنين
دول ناس اعداء
ياترى ياعم فاروق اللى احنا حاربناهم فى 73 كنا ليه بنحاربهم
عشان دول
ولا عشان بلدنا تعيش
بس للاسف بلدنا ما بقتش عايشه
يا ترى التضحيات كانت عشان ايه
يا ترى احنا كنا ناس هبل
ولا كنا ناس عبط
ما هو اصحاب الفرح بيشحتوا والهابطين على الوطن كلوه فى بطنهم
كفايه احسن انا حاطق

فاروق بن النيل يقول...

صديقى العزيز فشكوووووووووووووووووول
واحشنى وسيبك من الكلام ده واليأس لأن المثل الشعرى يقول"ضاقت فلماإسيتحكمت حلقاتها*فرجت وكنت أظنها لاتفرجوربك كريم يقول " فإن مع العسر يسرا إن مع العسر يسرا" إن توكيد وتأكيد من الله سبحانه وتعالى باليسر بعد العسرالمهم كما قال الله تعالى أيضا" لاتقنطوا من رحمة الله" وإن الله يملى للظالم فإذا أخذه لم يفلته.وأيضا "ولاتحسبن الله غافلا عما يعمل الظالمون إنام يؤخرهم ليوم تشخص فيه الأبصار مهطعين مقنعى رؤوسهم لايرتد إليهم طرفهم وأفئدتهم هواء" صدق الله العظيم . المهم ماتاخودنيش فى دوكة وإيه بقى حكايتك حاتتجوز جديد ولاإيه وفين ياعم موضوعاتك وعلى الأقل يجب أن تزورنا وتعلق عندنا وتقول رأيك وتباشر الواقع اللى عايشينه وعلى الأقل إذا كان عندك ظرف طارق أو مريض لاسمح الله قولنا عشان نعرف حمدالله على السلامة. لاتيأس صديقى من رحمة ربنا وفرجه قريب جدا إن شاء الله

Quran online

Pictures of Butterflies

بحث هذه المدونة الإلكترونية

المتابعون

هل يعجبك شكل المدونة وماتحتويه من أشعار

Daily Calendar

farouksam.blogspot.com

4xpert