Twitter

الساعة التوقيتية

You currently appear offline to Wesam Salah. Wesam Salah: Call ended: 15 min, 33 sec. (11:39 PM) Yahoo! wants your call experience to be top notch. Tell us about any issues you had with this call.

شريط الأحاديث

.....أكثرمن قول لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم,فإنها كنزمن كنوز الجنة..حديثصحيح......,ما أسفل الكعبين من الإزار فهو في النار..رواه البخاري والنسائي..,يارسول الله أنهلك وفينا الصالحون؟؟..قال نعم ,إذا كثر الخبث (متفق عليه)..,الوالدأوسط أبواب الجنة..فإن شئت فأضع هذا الباب أو احفظه...,لا يدخل الجنة قاطع ..أيقاطع رحم..(متفق عليه)...,الحياء شعبةمن الايمان ..حديث صحيح..آية الإيمان حبالأنصار..وأية النفاق بغض الأنصار..(رواه البخاري)..من أشار إلي أخيه بحديدة فإنالملائكة تلعنه حتي ينتهي (رواه مسلم)...,سباب المسلم فسوق وقتاله كفر ..(متفقعليه)...,بحسب امرئٍ من الشر أن يحقر أخاه المسلم..(رواه البخاري ومسلم وأصحابالسنن)..ما تواضع أحد لله إلا رفعه ,وما زاد الله عبدا بعفوٍ إلا عزاً...,وتجد شرالناس ذا الوجهين..,الذي يأتي هؤلاء بوجه..وهؤلاء بوجه..(رواه البخاري ومسلمومالك)...,ذمة المسلمين واحدة ,يسعي بها إدناهم.فمن أخفر مسلما فعليه لعنة اللهوالملائكة والناس أجمعين.لا يقبل الله منه يوم القيامة عدلاً ولا صرفاً..(رواه مسلموغيره)...لو أنكم تتوكلون علي الله حق التوكل...لرزقكم كما يرزق الطير..تغدو خماصاًوتروح بطاناً..(رواه أحمد وصححه الألباني)....,إن الله تعالي يبسط يده بالليل ليتوبمسئ النهار..,ويبسط يده بالنهار ليتوب مسئ الليل..حتي تطلع الشمس من مغربها...(رواه مسلم)...يقول الله-عزوجل- أخرجوا من النار من ذكرني يوماً أو خافني فيمقام..رواه البيهقي والترمذي..وقال حديث حسن.....اتقوا الله..وصلوا خمسكم,وصومواشهركم,وأدوا زكاة أموالكم,وأطيعوا أمراءكم..تدخلوا جنة ربكم..رواه الترمذي..وقالحديث حسن صحيح....,« . . . وهل يكب الناس على وجوههم أو على مناخرهم إلا حصائدألسنتهم » [رواه الترمذي]....,« إن العبد ليتكلم بالكلمة ما يتبين فيها، يزل بهاإلى النار أبعد مما بين المشرق والمغرب » [متفق عليه]....,«اللهم إني أسألك فعلالخيرات وترك المنكرات وحب المساكين،وإذا أردت في الناس فتنة فاقبضني إليك غيرمفتون» أخرجه مالك والترمذي..,«ما من مسلم يصيبه أذى, من مرض فما سواه إلا حط اللهبه سيئاته كما تحط الشجرة ورقها» أخرجه البخاري ومسلم..,«لا يموتن أحدكم إلا وهويحسن الظن بالله» أخرجه البخاري ومسلم...,«أعذر الله إلى امرئ أخر أجله حتى بلغستين سنة» أخرجه البخاري. أي لم يبق عذر لمن بلغ الستين من العمر...,«لا تقومالساعة حتى تخرج نار من أرض الحجاز تضيء أعناق الإبل ببصرى» أخرجه البخاريومسلم...,«يقبض الله الأرض يوم القيامة, ويطوي السماء بيمينه, ثم يقول: أنا الملكأين ملوك الأرض» أخرجه البخاري ومسلم...,«ما من صباح إلا وملكان يقولان: يا طالبالخير أقبل, ويا طالب الشر أقصر, وملكان موكلان يقولان: اللهم أعط منفقاً خلفاً,وأعط ممسكاً تلفاً» أخرجه البخاري مختصراً وأحمد..,إذا أراد الله بقوم عذاباً أصابالعذاب من كان فيهم, ثم بعثوا على نياتهم» أخرجه البخاري ومسلم..,« أول ما يقضى بينالناس يوم القيامة في الدماء» أخرجه البخاري ومسلم والنسائي والترمذي..,مثل الصلواتالخمس كمثل نهر جار غمر على باب أحدكم يغتسل منه كل يوم خمس مرات> رَوَاهُمُسلِمٌ...,يتعاقبون فيكم ملائكة بالليل وملائكة بالنهار، ويجتمعون في صلاة الصبحوصلاة العصر، ثم يعرج الذين باتوا فيكم فيسألهم وهو أعلم بهم: كيف تركتم عبادي؟فيقولون: تركناهم وهم يصلون وأتيناهم وهم يصلون> مُتَّفَقٌ عَلَيهِ...,من غداإلى...,بشروا المشائين في الظلم إلى المساجد بالنور التام يوم القيامة> رَوَاهُأبُو دَاوُدَ وَالتِّرمِذِيُّ...,من شهد العشاء في جماعة كان له قيام نصف ليلة، ومنصلى العشاء والفجر في جماعة كان له كقيام ليلة> قال الترمذي حديث حسنصحيح....,إن بين الرجل وبين الشرك والكفر ترك الصلاة> رَوَاهُ مُسلِمٌ...,إن أولما يحاسب به العبد يوم القيامة من عمله صلاته، فإن صلحت فقد أفلح وأنجح، وإن فسدتفقد خاب وخسر، فإن انتقص من فريضته شيئاً قال الرب عز وجل: انظروا هل لعبدي من تطوعفيكمل بها ما انتقص من الفريضة؟ ثم تكون سائر أعماله على هذا> رَوَاهُالتِّرمِذِيُّ وَقَالَ حَدِيثٌ حَسَنٌ...,خير صفوف الرجال أولها وشرها آخرها. وخيرصفوف النساء آخرها وشرها أولها> رَوَاهُ مُسلِمٌ...,أقيموا الصفوف، وحاذوا بينالمناكب، وسدوا الخلل، ولينوا بأيدي إخوانكم، ولا تذروا فرجات للشيطان، ومن وصلصفاً وصله اللَّه، ومن قطع صفاً قطعه اللَّه> رَوَاهُ أبُو دَاوُدَ بإسنادصحيح....,عن عائشة رَضِيَ اللَّهُ عَنها أن النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمكان لا يدع أربعاً قبل الظهر، وركعتين قبل الغداة. رَوَاهُ البُخَارِيُّ...,عن ابنعمر رَضِيَ اللَّهُ عَنهُما أنهما سمعا رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِوَسَلَّم يقول على أعواد منبره: <لينتهين الجمعات عن قلوبهم أقوام على الغافلين ليختمناللَّه أو ودعهم ليكونن من ثم> رَوَاهُ مُسلِمٌ...,إذا دخل أهل الجنةالجنة يقول اللَّه تبارك وتعالى: تريدون شيئاً أزيدكم؟ فيقولون: ألم تبيض وجوهنا؟ألم تدخلنا الجنة، وتنجنا من النار؟ فيكشف الحجاب، فما أعطوا شيئاً أحب إليهم منالنظر إلى ربهم> رَوَاهُ مُسْلِمٌ...,إن في الجنة شجرة يسير الراكب الجوادالمضمَّر السريع مائة سنة ما يقطعها> مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ...,قال اللَّه تعالى:يا ابن آدم إنك ما دعوتني ورجوتني غفرت لك على ما كان منك ولا أبالي، يا ابن آدم لوبلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك ولا أبالي، يا ابن آدم إنك لو أتيتنيبقراب الأرض خطايا ثم لقيتني لا تشرك بي شيئاً لأتيتك بقرابها مغفرة> رَوَاهُالْتِّرْمِذِيُّ وَقَالَ حَدِيْثٌ حَسَنٌ...,لا تخصوا ليلة الجمعة بقيام من بينالليالي، ولا تخصوا يوم الجمعة بصيام من بين الأيام إلا أن يكون في صوم يصومهأحدكم> رَوَاهُ مُسْلِمٌ.....,لا صلاة بحضرة طعام، ولا هو يدافعه الأخبثان>رَوَاهُ مُسْلِمٌ....,: <إذا إلى فأبت الملائكة فراشه فبات امرأته دعا عليهالعنتها غضبان الرجل حتى تصبح> مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ....,لا تباشر المرأة المرأةفتصفها لزوجها كأنه ينظر إليها> مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ.....,لا تسموا العنب الكرم؛فإن الكرم المسلم> مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ، وهذا لفظ مسلم....,(من أحدث في أمرناهـذا مـا لـيـس مـنه فهـو رد ). متفق عليه...,عن أبـي رقــيـة تمـيم بن أوس الـداريرضي الله عنه ، أن النبي صلى الله عـليه وسـلم قـال :( الـديـن النصيحة )....,مانهيتكم عنه فاجتنبوه ، وما أمرتكم به فأتوا منه ما استطعتم ، فإنما أهلك الذين منقبلكم كثرة مسائلهم واختلافهم على انبيائهم ). رواه البخاريومسلم....,( دع ما يـريـبـك إلى ما لا يـريـبـك ).رواه النسائي والترمذي وقال حديثحسن صحيح...,( من حسن إسلام المرء تركه ما لا يعـنيه ) .حديث حسن ، رواه الترمذيوابن ماجه....,( لا يحل دم امرىء مسلم [ يشهد أن لا إله إلا الله ، وأني رسول الله] إلا بـإحـدي ثـلاث : الـثـيـب الــزاني ، والـنـفـس بـالنفس ، والـتـارك لـديـنـه الـمـفـارق للـجـمـاعـة ).متفق عليه..,( اتـق الله حيثما كنت ، وأتبع السيئةالحسنة تمحها ، وخالق الناس بخـلـق حـسـن ).رواه الترمذي وقال : حديث حسن ، وفي بعضالنسخ : حسن صحيح ..,عـن أبي العـباس عـبد الله بن عـباس رضي الله عـنهما ، قــال :كـنت خـلـف النبي صلي الله عـليه وسلم يـوما ، فـقـال : ( يـا غـلام ! إني اعـلمككــلمات : احـفـظ الله يـحـفـظـك ، احـفـظ الله تجده تجاهـك ، إذا سـألت فـاسألالله ، وإذا اسـتعـنت فـاسـتـعـن بالله ، واعـلم أن الأمـة لـو اجـتمـعـت عـلى أنيـنـفـعـوك بشيء لم يـنـفـعـوك إلا بشيء قـد كـتـبـه الله لك ، وإن اجتمعـوا عـلىأن يـضـروك بشيء لـم يـضـروك إلا بشيء قـد كـتـبـه الله عـلـيـك ؛ رفـعـت الأقــلام، وجـفـت الـصـحـف ).رواه الترمذي [وقال : حديث حسن صحيح إن مما أدرك الناس من كلامالنبوة الأولى : إذا لم تستح فاصنع ما شئت ).رواه البخاري ...,( الطهور شطر الإيمان، والحمد لله تملأ الميزان ، وسبحان الله والحمد لله تملأن – أو : تملأ – ما بينالسماء والأرض ، والصلاة نور ، والصدقة برهان ، والصبر ضياء ، والقرآن حجة لك أوعليك ؛ كل الناس يغدو ، فبائع نفسه فمعتقها ، أو موبقها ..رواه مسلم ...,كل سلامىمن الناس عليه صدقة كل يوم تطلع فيه الشمس تعدل بين اثنين صدقة ، وتعين الرجل فىدابته فتحمله عليها أو ترفع له عليها متاعة صدقة ، والكلمة الطيبة صدقة ، وبكل خطوةتمشيها إلي الصلاة صدقة ، وتميط الأذي عن الطريق صدقة ).رواه البخاري ومسلم...,: (من رأى منكم منكرًا فلغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ،وذلك أضعـف الإيمان ).رواه مسلم ...,( لا تحاسدوا ، ولا تناجشوا ، ولا تباغضوا ،ولا تدابروا ، ولا يبع بعضكم على بيع بعض ، وكونوا عباد الله إخوانا ، المسلم خوالمسلم ، لا يظلمه ولا يخذله ، ولا يكذبه ، ولا يحقره ، التقوى ها هنا ) ويشير صلىالله عليه وسلم إلى صدره ثلاث مرات – ( بحسب امرىء أن يحقر أخاه المسلم ، كل المسلمعلى المسلم حرام : دمه وماله وعرضه ).رواه مسلم ...,( إن الله تعالى كتب الحسناتوالسيئات ، ثم بين ذلك ، فمن هم بحسنة فلم يعملها كتبها الله عنده حسنة كاملة ، وإنهم بها فعملها كتبها الله تعالى عنده عشر حسنات إلى سبعمائة ضعف إلى أضعاف كثيرة ،وإن هم بسيئة فلم يعملها كتبها الله عنده حسنة كاملة ، وإن هم بها فعملها كتبهاالله عنده سيئة واحدة ).رواه البخاري ومسلم...,( كن في الدنيا كـأنـك غـريـبأو عـابـر سبـيـل ).وكـان ابـن عـمـر رضي الله عـنهـما يقول : إذا أمسيت فلاتـنـتـظـر الصباح ، وإذا أصبحت فلا تـنـتـظـر المساء ، وخذ من صحـتـك لـمـرضـك ،ومن حـياتـك لـمـوتـك ...رواه البخاري ...,( لا يؤمن أحدكم حتي يكون هواه تبعا لماجئت به ..حديث حسن صحيح ...,..سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت..أستغفرك وأتوب إليك

تحذير للزائرين

إذا كنـــــــــــــــــــــت إنســــــــــا نا



تكــــــــــــره الشـــــعر والشــعراء



ولاتحــــــب الصــــــريح وتحـــــب



الكــذابين والمنــافقين والأفــاقين



فأرجـــــــــــــــــوك يــــــــــــــاخى



سيــــــــبنا فى حالـــــــــــــــــــــنا



وإن كـــــــــــــنت غــــــــــير ذلك



فأهـــــلا وسهــــلا بــــك معنــــا



أرشيف المدونة الإلكترونية

07 فبراير، 2011

موش أبويا ولا رئيسى





 ********************************************************** 
هتافات الجماهير بساحة التحرير وبجميع مدن مصر :

يامبارك ياطيار .. الطيارة فى المطار- موش حانمشى .. هوه يمشى - يامبارك ياسخيف ..دم المصرى موش رخيص- الشعب يريد إسقاط  النظام - يامبارك ياسخيف ..دم الشهدا موش رخيص - الشعب يريد .. إسقاط الرئيس -يامبارك ياجبان.. إرحل إنت وسليمان - يامبارك ياسخيف.. ليه تصغر الرغيف - الجيش والشعب إيد واحده - يحيا الهلال مع الصليب - موش عايزينك موش عايزينك.. الطوارئ بينا وبينك - يسقط .. يسقط.. حسنى مبارك - باطل حسنى مبارك .. باطل .. أحمد نظيف .. باطل.. جمال مبارك باطل .. فتحى سرور .. باطل .. صفوت الشريف .. باطل .. زكريا عزمى.. باطل ..مفيد شهاب .. باطل .. الحزب الواطى .. باطل - حاكموه .. حاكموه .. إوعو تهربوه........ إرحل بقى ياعم ... خلى عندك دم ....- ثورة ..ثورة فى مكان.. ياعميل الأمريكان- عايزين حكومة حرة عايزين حكومة جديدة .. وبقينا عل الحديدة - غلوا السكر .. غلو الزيت ..بعنا ياناس عفش البيت - حسنى مبارك .. حسنى مبارك... الطيارة فى إنتظارك
اليفط المكتوبة : إمشى بقى إيدى وجعتنى - إرحل مراتى وحشتنى( متزوج منذ عشرين يوما) - يسقط حسنى مبارك - يامبارك تل أبيب فى إنتظارك
ذهب ولم يعد:1-اد/ أستاذ جراحة القلب بالقصر العينى"طارق حلمى  يقول: أنا لاأفهم بالسياسة وكنت أقول لإبنتى إيه التهريج اللى بتعملوه ده ويوم الجمعة إتصلت بى إبنتى وقالت بابا أرجوك هات معاك معدات طبية وشاش وقطن وأدوية لأن فيه ناس كتيرة مصابة إصابات خطيرة محتاجينك ذهبت وقال لى شاب سألته عدة أسئلة وفى كل مرة يرد رد واحد: يرحل وحتى الآن لاأعرف لم أنا مصرا على البقاء حتى يرحل أوأموت .
2-مذيعة التليفزيون المصرى" هالة فؤاد" تقول ذهبت يوم المذبحة الخميس 3/1/2011م ومازلت هناك معهم ويوم الجمعة وجدت شابا يقذف بشنطة بيده ويقول : أنا رايح أستشهد  ولم أراه حتى الآن وانا يامنى( الشاذلى بالعاشرة مساءا) أوجه نداءا عبر شاشتكم لهذا الشاب وإسمه (أحمد مطاوع من شارع حسنى مبارك - كفر المصيلحة " بلد وشارع حسنى مبارك" )إنا موجودة يوميا ياأحمد أو أى شخص يعرفه فى ميدان التحرير ولن أغادره وعلى فكره شنطته لم يكن فيها سوى "بسكويت وشاش وأوراق وأقلام ماركر وبعض الملابس والشباب هناك موش مصدقين إنى مذيعة بالتليفزيون المصرى ومعاهم لأن إعلامنا للأسف شوه صورتنا .
********************************************************************************


لو علمنا أن الديون الخارجية منذ أن أمسك حسنى مبارك بالحكم ( منذ ثلاثون عاما) تساوى حوالى130 مليار دولار فى حين أن المبالغ المهربة خارج مصر فى فترته حوالى 300 مليار دولار  أضف إلى هذا أن مبارك وأسرته يملكون من (40-70) مليار دولار فى حين ثروة " بيل جيتس 54 مليار دولار " ومع أن الشعب المصرى 40% منه تحت خط الفقر( دولار واحد باليوم) وهذا يعنى أن حسنى مبارك أغنى أغنياء العالم  إذن يحكم مصر لمدة سبعة أشهر باقية أكبر نصاب وشيخ منصر وحرامى بالعالم 
**********************************************
!*!موش أبويا ولارئيسى!*!

ياساقية   إتحركى   يالا   لفى   ودورى*يامية    النيل   الحلوة    إتفجرى    فورى
أخوياجرجس أرضه عطشت فين بحورى*لأجل  مانسقيكى  دوغرى لحسن تبورى
**************************
يالا  بينا    يامحمد      نلعب     إستغماية*لما تشرب أرضنا  ونرويها وتقول كفاية
يانطرة  رخى  رخى ومطًَرى من سمايه*خلينى   أنضف   هدمتى   وآخد  الحُمًَاية
***************************
إيه   ده    ياجرجس إنت   بتعمل  إيه*بتقفل على دلوقتى  أرضى المية  ليه
يامحمد   خوفنى   منك    أبويا  البيه*بيقولى   إنت   حاتسرق  منى الجنيه
***************************
لأه  ياجرجس  طول  عمرى  حبيبك*أخويا   وصاحبى    وجارى  وقريبك
داهوه    عايزنى    أكرهك   وأسيبك*عيشة    ومريم    والغديوة  حاتجيبك
***************************
والمسيح   الحى   أبويا   قالى   كلام*إنت   مابقيتش   أخويا  وبينا  خصام
جامعك وكنيستى أعداء وقربك حرام*وخلاص  موش حاقدر أئامنلك وأنام
****************************
قالى    إن  مريم   أختى   بتعاكسها*وبتشدها من إيديها وبتقطع ملابسها
وعايز تهدم كنيستى وتشيل اساسها*وسرقت منى محرات أرضى وفاسها
***************************
لأه  ياجرجس   صدقنى  ماتصدقوش*حا يخلى بينا خناق ويقول حلق حوش
والحب بينا والشهامة أبدا ماتعجبوش*كلمة الحق بيقولكم  ليها  ماتسمعوش
***************************
طيب يالا ياجرجس نسأل مريم أختنا*وأكيدعلى الحكاية  والرواية حاتقولنا
ماتحكمش  ياخويا على  كلام منقولنا*إلا لما  نتأكد من  اللى حصل  بنفسنا
*****************************
أبوياآدى مريم ومحمد جيبته مالأرض*قولت ياجرجس  محمد عايز يهتك العرض
لأختى مريم وهيا قدامك دلوقتى بالعرض*ردت مريم قالت أبويا على شرفى عض
******************************
يابونا إزاى بتعمل كده وإزاى شايفه عادى*قالنا إنتم عمركم ماكنتوا أبدا بيوم ولادى
أنا  لقيتكم  قدام الجامع  والكنيسة والنادى*وربيتكوا لأجل تزرعوليا أرضى وبلادى
******************************
عرفت ياجرجس مين اللى إعتبرناه أبونا*وكنا فاكرينه بيحبنا وهوه من اللى خلفونا
دلوقتى مابقاش لاريسناولا ناس عاشرونا*عمره ماخاف علينا ولاحاسس باللى آذونا
******************************
والله موش حاسيبك إلا إما تسيب البلد* وقبلها لازم أحاسبك على كل طفل فيها إتولد
سرقت منه صحته وتعليمه وعيشته بنكد*وحتى سرقت أحلامه وأموال مالهاش عدد

***********************************************

تأليف الشاعر المهندس/ فاروق بن النيل
فى الإثنين 7 ينايرالساعة الرابعة عصرا








هناك 14 تعليقًا:

;كارولين فاروق يقول...

بغض النظر عن اي شئ
فنان وشاعر كبير بجد يا استاذ
رسمت بأيديك صوره لها حكايه ونهايه
وربنا يستر من النهايه
وربنا معنا جميعا

Ms Venus يقول...

مصر تعبت يارب

حررها

حررها بقى من كل اللى بينهشوا فيها وفى شعبها

فاروق بن النيل يقول...

كارولين فـــــــــــــــــــــــاروق
الحكاية دى شوفتها وعيشتها بنفسى فى النحرير بس من شباب متحضر شوفت المسيحى بجوار الملتحى والمسيحية بشعرها بتهتف ووياها المنقبة والمحجبة والملتحى تقول يحيا الهلال ويا الصليب وكلنا بنرد
طبعا كانت لابسة إسود وإيديها فيها صليب وربما كان ميت ليها حد كمان شوفت واحد من الإخوان ملتحى بيقول لأول مرة بحياتى أحضن مسيحى وأتكلم معاه أخلاق المصريين إتغيرت ياكارولين فعلا فيه حب كبير روحى شوفى ده بنفسك شكرا ليكى وشرفتينى

فاروق بن النيل يقول...

Ms Venus
هذا الشباب الرائع يافينوس شوفى عمل إيه فى أسبوع واحد غير حكومة مشى مجرم زى حبيب العادلى بكره الأيام تكشفلك عن
كل اللى كان بيعمله عشان يوقع بينا والحمد لله ربنا كان معانا الملحمة المصرية مافرقتش بين قبطى مسلم وقبطى مسيحى كلنا مصريين شوفتى الشيخ بإيده القرآن بيحضن مسيحى بإيده صليب وكمان ملتحى من الإخوان بيقول لأول مرة بحياتى أحضن مسيحى هنا فى ميدان التحرير أنا شخصيا وجدت بجوارى فتاة مسيحية طبعا الصليب بإيديها رفعت صوتها بالهتاف وقالت : يحيا الهلال مع الصليب ورددنا جميعا معها المنقبة المحجبة الملتحى كلنا سواء حب كبير بينهم لم أره فى حياتى من قبل تعاون بيتقاسموا اللقمة والمية بجوار بعض لايوجد حالة تحرش واحده ونمنا فى نفس الميدان وكل فترة ينبه الماسك بمكبر الصوت ينبه عن محفظة بها نقود أو بطاقة رقم قومى أو طفل أو طفلة موجودةوإسمها وأوصافها وفى خارج هذه الساحة المباركة تجدى السرقة والنهب والقتل والترويع فمن يعمل ذلك هم نفس البلطجية اللى حاولوا يوم الخميس 3 يناير 2011م ومعاهم ضباط من أمن الدولة أن يقتحموا ميدان التحرير وقتلوا من قتلوا وأصابوا من أصابوا وهذا ليس تخمينا فقد تم القبض على مائة منهم وتم إيداعهم أسفل مترو الأنفاق ومعهم بطاقاتهم التى تدل على شخصيتم وطبعا هذا هو نفس المكان الذى كنت نائما فيه يوم 1 يناير 2011 م ( ثلاثاء المليونية 2.5 مليون شخص)
شكرا لكى عزيزتى إن شاء الله غدا سيكون أفضل بكثير والله معنا

Tears يقول...

عظيم يا استاذ فاروق

معجبة بثباتك و تمسك بموقفك برغم الهجوم

و معحبة بصبرك لان الحقيقة انا بقيت مش بناقش اى حد لاننا بقينا فى قضية تشبه المثل اللى بيقول...نقول طور يقولوا احلبوه

فاروق بن النيل يقول...

تييرز العزيزة الغالية.........
لو عرفوا كل المصريين إننا بمركب واحد ياإما نكمل ونعدى للبر التانى ياإما نغرق كلنا ولازم يعرفوا كمان إن الموضوع دلوقتى مابقاش " إرحل " لأه بقى فيه حاجة" حاكموه .. حاكموه .. إوعوا تهربوه" هكذا كنت أهتف أثناء إلقاء خطابه الأخير اللى ضحك بيه على بعض المصريين للأسف أقولها دون زعل " الساذجين " وكذلك أثارنا هذا الخطاب جدا وكنت معهم هناك يوم الثلاثاء 1 يناير 2011م وأعتقد قبلها أن مبارك مر فوقنا ( 2.5 مليون ) بطائرة هليوكوبتر لأنها كانت شكلها غريب مختلف عن الطائرات الهليوكوبترالأخرى التى رأيناها طول اليوم وكانت قريبة جدا منا وكانت بها إضاءة داخلية وهذا كان غريبا وكنا نهتف ونحن نشير إليه ونقول:
"حاكموه .. حاكموه .. إوعوا تهربوه "
شكرا لكى تييرز ليت صبرى مثل هؤلاء الشباب الأبطال فأنا بعمرى هذا لاأساوى إلا قطرة فى بحر شجاعتهم ونخوتهم وكرامتهم وعزهم ومجدهم ورجولتهم وثباته والله إن هذا الثبات والرباط من عند الله وليخسأ المبطلون وليخسأ الجبناء والخونة فى مصر

Tears يقول...

فيه مظاهرة بكرة بتنظمها ستة ابريل امام مبنى التلفزيون هنا

http://6april.org/modules/news/article.php?storyid=1724

فاروق بن النيل يقول...

تييرز العزيزة الغالية........
كنت قد حاولت أن أنزل عندك تعليق يتضمن بوستا قد كتبته يوم 14 يناير ( قبل الثورة بـ 11 يوم ) وكان عنوانه "اللص اللعين والألعن" عن تونس قبل رحيل زين العابدين بساعة ودعوت فيه عقبالنا يارب ثم ذهبت عندك ووجدتك أنزلتى بوستا أيضا على تونس وقلتى " عقبالنا يارب ":
إمتى يامصرى كرامتك ليك تعود!والنخوة ترجع قبل هرم السنين
وفين الفراعنة اللى مايصدهم حد!
وفين المصرى كريم العنصرين
مات رئيس مصر مدى الحياة!
واللى ويانا فاكر نفسه من الخالدين
طبعا ده بيتين ولما فشل لم أعاود إنزاله مرة أخرى لأنى وجدته كبير جدا
عموما سأرى الرابط وربنا يسهل شكرا

افروديت يقول...

روعه بجد وحقيقية جدآآآآآآآ

فعلآ أحناأخوات ودامش كلام وووضح جدآ في الثورة

خاطرة جميله ياشاعرنا ربنايقويك وينصرنايارب

فاروق بن النيل يقول...

أفروديت ............
إنتى تعرفى إيه مشكلتنا أننا عايزين نقول كلام والجميع يصدقه لازم نصدق أنفسنا الأول بعدين الناس حاتصدقنا صح ولاغلط؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
الكلام اللى طالع من القلب بيوصل على طول وموش قصدى الشعر قصدى الكلام العادى يعنى لو أنا كنت رايح بتفرج على المظاهرة بس ماكنتش حاسيت إننا على حق بجد وكمان ماكنش الولاد دول كملوا لغاية دلوقتى وإنشاء الله حايكملوا بين ياأفروديت شكرا لكى على إخلاصك

نبع الغرام يقول...

الله عليك يا استاذ بجد

كلماتك اكتر من رائعه

ربنا يستر من اللى جاى

وتكون النهايه كما نحب

تقبل مرورى

ايناس

فاروق بن النيل يقول...

إيناس ..............
طول عمرى أعرف إنك قوية ومخلصة ورقيقة وحنونة وصادقة وهى دى مراتب الإيمان وإذا فقدتى الثقة بحد أبدا إوعى تفقدى الثقة بالله موش هوه ده كلامك اللى إتعلمناه منك عايزك يوم الجمعة إن شاء الله تقوليلى رأيك فى الناس باشارع بالمنصورة وإنتى معاهم وشكرا على مشاعرك الرقيقة وخوفك على مصر موش حايكون أسوأ من الثلاثين عاما وإن شاء الله ياإما بمصر أوبالطائرة أو بالمستشفى بألمانيا أو بإنجلترا مع عيلته
الله أعلم المهم قريبا جدا وهوه حاسس بكده قبل أى مصرى ومستعجل أكتر مننا

carmen يقول...

انا بجد تعبت من كل الاخبار العنيفة دي
يارب الامور تهدأ قريبا وتكون افضل
تحياتي لك استاذ فاروق
تسلم ايدك

فاروق بن النيل يقول...

carmen
إصبرى شوية ياكارمن إن شاء الله قريبا جدا ترتاحى ويسيب مصر لألمانيا يتعالج ونرتاح كلناوشكرا لكى

Quran online

Pictures of Butterflies

بحث هذه المدونة الإلكترونية

المتابعون

هل يعجبك شكل المدونة وماتحتويه من أشعار

Daily Calendar

farouksam.blogspot.com

4xpert